Plan Ekonomiczny - od 0 pkt
Na początku zaznacze że jest to plan dla speed x1 30% złomu ale postępowania są anologiczne więć może komuś sie rozjaśni...

[size=20]Rozwój ekonomiczny od 0 pkt (Ogame Redesign ver. 2.0+) <br>by Blackregis[/size]


[size=18]Zmiany w stosunku do wersji 1.0+[/size]

Dokładnie rok temu pojawił się na forum Vendetty poradnik traktujący szeroko pojęcie górnictwa w Ogame pod zmianach jakie zaszły po wprowadzeniu nowego wyglądu Ogame. Poradnik był modyfikowany wielokrotnie na przestrzeni czasu, z jedną istotną poprawką w kwietniu. Po dwunastu miesiącach wiedza, którą zebrałem na podstawie własnych doświadczeń oraz głównie dzięki skrupulatnej realizacji poradnika przez Vendettę, pozwoliła mi odświeżyć poradnik i napisać jego nową wersję. Lepszą: bardziej szczegółową, szerzej traktującą praktycznie wszystkie problemy z jakimi spotkaliście się podczas realizacji planu ekonomicznego.
Dodatkowo do poradnika dołączam potężne narzędzie, które zrewolucjonizuje Waszą grę w Ogame - uczyni ją prostszą do planowania, bardziej przejrzystą i jeszcze bardziej usprawni możliwość realizacji planu ekonomicznego.


[size=18]Wstęp[/size]

Poradnik ten jest skierowany głównie do osób, które zaczynają przygodę z Ogame lub są na jej wczesnym etapie i zamierzają obrać ścieżkę górnika w trakcie swojego długoplanowego rozwoju w Ogame.

Drugą grupą odbiorców poradnika są osoby, które posiadają konta z 9 planetami, dostatecznie rozwiniętymi kopalniami i chcą kontynuować swoją górniczą karierę.

Poradnik jest rozszerzeniem poradnika mojego wcześniejszego autorstwa, dostępnego na tym forum pt. "Dlaczego ekonomia jest dobra?". Został uaktualniony o krytyczne zmiany jakie zaszły w Ogame po 13.10.2010 dotyczące w szczególności nowej technologii: Astrofizyki i zależności poziomu tejże technologii od maksymalnej liczby posiadanych kolonii.

Autor poradnika (planu) gwarantuje szybki, stały wzrost ekonomiczny od początku gry aż do jej zakończenia. Jednym z warunków jednakże jest jego ścisłe przestrzeganie, co w niektórych momentach jego realizacji może wydać się uciążliwe


[size=18]Główne założenia poradnika/planu ekonomicznego[/size]

Astrofizyka (dawniej zwana technologię ekspedycji) to badanie w Ogame, które umożliwia kolonizację kolejnych nowych planet.
Czym większy poziom astrofizyki tym większa ilość planet, którą możemy zasiedlić.
Zależność ta prezentuje się następująco:



L. planet: Liczba maksymalnej ilości kolonii + planetę matka (1)
Eksp: Maksymalna liczba wysłanych flot z misją Ekspedycja (Badaj).

Każdy kolejny poziom astrofizyki jest droższy od poprzednika 1,75 razy.

Aktualnie wydobycie w Ogame możemy zwiększać dwoma różnymi metodami.
1. Podnosić poziom kopalń na planetach które już posiadamy.
2. Podnieść technologię Astrofizyki, skolonizować nową planetę i na niej od podstaw budować kopalnie.

Problem zaczyna się gdy spróbujemy sobie odpowiedzieć na pytanie: Co jest bardziej opłacalne? I tutaj zaczynają się schody, albowiem opłacalność kopalni w Ogame maleje wraz z budową wyższych poziomów.
Co przez to rozumiem?
Wzrost wydobycia w przeliczeniu na cenę danego poziomu kopalni maleje wraz z budową coraz wyższych poziomów. Tak działa mechanika Ogame i jest to rzecz absolutnie normalna: gdyby stosunek wydobycie/koszt utrzymywał stały trend to jedyną słuszną drogą rozwoju w Ogame byłoby górnictwo.

W pewnym momencie gdy budujemy kopalnie na planetach, które posiadamy orientujemy się, że ich koszt jest niesamowicie wysokie. Próbujemy przeliczać czy aby badanie astrofizyki, a następnie kolonizacja kolejnej planety nie przyniesie nam większych zysków. Nie jesteśmy pewni wyników... Tutaj przychodzi z pomocą ten oto poradnik.

Prosty przykład, które uzmysłowi nam jakie korzyści może przynieść nam wybadania astrofizyki na wyższy poziom niż budowa kolejnych poziomów kopalń na planecie, którą już posiadamy:

[quote]Mając jedną planetę z kopalniami na poziomie 30/25/26 posiadamy wydobycie na poziomie 376/130/92 tysięcy jednostek surowców. Wartość ekonomii to 66700 pkt.

Możemy jednak sprawić, że będziemy mieć dwie planety z kopalniami na poziomie 25/20/22 oraz 24/20/21, które będą produkować IDENTYCZNĄ ilość surowców co poziomy kopalni z przykładu powyżej, [size=18]ALE BĘDĄ KOSZTOWAĆ TYLKO 16694 pkt!!![/size].

[size=18]Różnica na korzyść dwóch planet z mniejszymi poziomami kopalni wynosi 50006 PKT!!![/size]

Za dodatkowe 50k pkt moglibyśmy rozbudować dodatkowe 6 planet i mieć przyrost aż CZTEKROTNIE większy od kopalń 30/25/26.[/quote]

Mam nadzieję, że ten prosty przykład pokazał dobitnie jak ważnym warunkiem w prawidłowym rozwoju ekonomicznym jest poznanie odpowiedniego momentu, w którym nie opłaca się zwiększać poziomów kopalń, a korzystnym jest postawienie wyższego poziomu astrofizyki i budowa nowej planety od podstaw.

[size=18]Początki gry[/size]

Zanim przejdziemy do właściwej części poradnika skupmy się na samych początkach gry w Ogame. Poradników na board.ogame.pl / w samym internecie dotyczących pierwszych kroków jest mnóstwo. Wystarczy tylko chcieć je znaleźć (google.pl Twoim przyjacielem). Tutaj skupię się bardziej na przedstawieniu rzeczy istotnych z punktu widzenia planu ekonomicznego oraz przypomnieniu najważniejszych zasad, które cechują dobry start nowego konta w Ogame.

1. Pamiętaj o jak najszybszym wybudowaniu Małego Transportera i aktywnym farmieniu idlerów oraz graczy bez obrony w okolicy. Pierwsze transporty surowców niesłychanie przyspieszają początki gry.
2. Jak najszybciej postaraj się wybadać 3 poziom astrofizyki w rezultacie uzyskując dostęp do dwóch kolonii i planety matki.
3. Nie zostawiaj nigdy dużej ilości surowców na planetach, rób fsy na stacjonuj na inne planety, zawracaj w połowie jeżeli trzeba - poświęcisz dużo czasu na grę, ale opłaci się.
4. Farm aktywnie wszystkich w okolicy. Do 20-30k to Twoje główne źródło dochodów - w tym momencie gry żadna ekonomia tego nie przebije.
5. Postaraj się jak najszybciej uzyskać dostęp do Wyrzutni Plazmy. Są one niesłychanie ważne już we wczesnym etapie gry i planu ekonomicznego. Górną granicę do której powinieneś/aś mieć wybadaną technologię plazmową na 7lvl to 25-30k pkt.
6. Gdy zaczniesz budować już obronę początkową pamiętaj o systematycznym podnoszeniu technologii bojowych - wybudowana obrona nie będzie wiele warta jeżeli nie będzie mieć silnego wsparcia w postaci wysokich poziomów technologii - dokładne zalecane poziomy znajdziesz w dalszej części poradnika.

Kolejną ważną rzeczą jest ułożenie planet:

Przede wszystkim musimy sobie odpowiedzieć na pytanie czy chcemy grać na czyste eko, czy też idziemy w kierunku zapewniania sobie choćby minimalno-średnich możliwości złomowania. W przypadku pierwszej opcji polecam planety położone w miarę blisko siebie, w przypadku drugim proponuje rozłożenie planet po 3 sztuki w trzech sąsiednich galaktykach (1-2-3) w odległości 100+ układów (120 - 240 - 360 ). Przy takim rozłożeniu planet mamy w zasadzie trzy galaktyki do farmienia/złomowania. Dlaczego napisałem tylko o 9 planetach? Dojście do 9 planet jest w miarę łatwe i bezstresowe, natomiast 10 i 11 planeta wymaga już dość mocnego zaangażowania i przede wszystkim czasu.

Jakie pozycję i wielkość planet kolonizujemy?
Na odpowiedź zapraszam do poradnika mojego autorstwa:

Poradnik kolonizacji


[size=18]Satelity słoneczne - jedyne słuszne rozwiązanie![/size]

Tak - dobrze czytacie! Energię potrzebną do zasilenia jakże prądożernych kopalń pobieramy głównie dzięki energii Słońca - z satelit słonecznych.

Dokładniej:
Elektrownie słoneczną rozbudowujemy MAKSYMALNIE DO POZIOMU 20. Jeżeli po tym czasie zaczynam nam brakować energii budujemy satelity słoneczne. Na tym etapie musimy już uważać i być na bieżąco z obroną przedstawioną na dany plan.

A co z elektrownią fuzyjną?
Jest to relikt czasów prehistorycznych. Budynek dla kolekcjonerów, którego opłacalność jest na poziomie bliskim zeru. Argumenty, że może on stanowić alternatywę kiedy wróg rozbije nam satelity słoneczny możemy dziecinnie prosto obalić: W przypadku niskich poziomów kopalń takie działanie jest dyskusyjne, ze względu na wysoki koszt elektrowni i pobór deuteru. W przypadku wysokich poziomów kopalń koszt robi się absurdalny i jest wyrażany w setkach milionów jednostek surowców. Kilka tematów z tego forum dla ciekawych:

Elektrownia fuzyjna
Przemyślenia Regisa

I teraz kolejny przykład, czyli dlaczego?

[quote]Poziom kopalni użyty do przykładu: 32/26/27
Aby zaspokoić potrzeby energetyczne tak wysokich poziomów kopalń elektrownia musi być na 34 poziomie.

Koszt elektrowni na tym poziomie to: 145kk metalu oraz 58kk kryształu.

Koszt satelit słonecznych, które zasilają kopalnie (poziomy 32/26/27) wraz z 20 lvl elektrowni słonecznej: 0,75kk metalu, 1,3kk kryształu oraz 250k deuteru.

[size=18]Sumarycznie obliczając energia z satelit słonecznych w przeliczeniu na elektrownie jest o 68,2 razy tańsza![/size]

No dobrze, wszystkim młodym już się ciśnie na język: "No ta stary, ale stracą Ci to zanim skończysz je budować". Odpowiedź brzmi: nie, nie strącą bo taką ilość satelit słonecznych trzymam za przykładową obroną (1000WR+1500LL, 160CDL, 37WP, DPO, MPO + 40 ANTY) wartości 12k pkt. Policzmy więc wartość obrony do satelit słonecznych (mimo, że obrona przy takich kopalniach jest wymagana nawet bez satelit, ale uciszmy sceptyków):
1100 WR = 2,2kk M
1500 LL = 2,25KK M + 0,75kk K
160 CDL = 0,96kk M + 0,32kk K
37 WP = 1,85KK M + 1,85kk K + 1,11kk DEX
40 PR = 0,32kk M + 0,08kk DEX
Łącznie: 7,58kk M + 3kk K + 1,2kk DEX

Sumarycznie licząc: Słoneczna Vs Satelity + Obrona: Satelity z obroną są tańsze mniej więcej 13 razy. Liczba już nie robi wrażenia jak poprzednia owszem, ale przeliczcie to sobie na pkt: 239kk sumarycznie Vs 18,43kk sumarycznie. Ba! Pomnóżcie to przez liczbę planet!: Tuż to tylko różnica na poziomie 2kk pkt sumarycznie, kto uważa, że to dużo?

Jeżeli liczyć na normalne punkty wyjdzie nam około 1,4kk. Ale to też za mała liczba, żeby się przejmować energią z satelit, prawda?

Oczywiście obrona rośnie wraz z kopalniami i ilością satelit słonecznych. Minimalna ilość obrony, które zapewni nam spokojny sen znajduje się w dalszej części poradnika[/quote]


[size=20]Sedno sprawy... Czyli plan ekonomiczny![/size]

W poniższym dziale przejdę wreszcie do odpowiedzi na podstawowe pytania:

1. Kiedy należy przerwać rozbudowę nowej planety i wziąć się za badanie astrofizyki?
2. Jaką obronę należy posiadać przy poszczególnych poziomach kopalń?
3. W jakiej kolejności budować kopalnie?
4. Co z pozostałymi badaniami? Przecież nie tylko Astrofizyką człowiek żyje...
5. Analogicznie? Co z pozostałymi budynkami... Nie samymi kopalniami człowiek żyje...
6. Ile to wszystko zajmuje czasu?

Na początku przedstawię tabelkę, w której zawarte są najważniejsze informacje:

http://zapodaj.net/0f57f54618e19.png.html

I trochę interpretacji technicznej na początek:

[size=12]Etap:[/size]
To nic innego jak dany poziom planu ekonomicznego przedstawiony za pomocą poziomów kopalń (metal, kryształ, deuter). Podane cyfry oznaczają poziomy kopalń, które mają zostać wybudowane do końca trwania danego etapu na wszystkich dostępnych planetach.

[size=12]Planety:[/size]
Pierwsza podana cyfra pokazuje łączną liczbę planet (z planetą matką), którą aktualnie posiadamy. Druga cyfra (zawsze +1) informuje nas o konieczności wybadania odpowiednich poziomów astrofizyki, aby była możliwość kolonizacji kolejnej planety przed zakończeniem danego etapu planu. Podkreślam, że podane +1 nie ma nic wspólnego z planetą matką.

[size=12]Wydobycie:[/size]
Jest to łączna ilość surowców, które znajdą się na każdej planecie po 24h wydobycia przy poziomach kopalń z końcówki danego planu (czyli tych odczytywanych z kolumny Etap). Informacja pomocna przy planowaniu ile potrzebnych jest nam transporterów aby wywieźć surowce.

[size=12]WR+LL:[/size]
Jest to podana obowiązkowa łączna liczba wyrzutni rakiet i lekkich dział laserowych, które mają być wybudowane na planecie jako obrona antyfarmingowa, w proporcjach 50:50. Ważnym jest, aby nie budować tylko jednego typu dział, ale równomiernie inwestować w oba. Jest to ważne, aby nasza obrona była jak najbardziej uniwersalna - przeciwko wszystkim typom statków bojowych.

[size=12]CDL, WP:[/size]
Jest to podana obowiązkowa łączna liczba ciężkich dział laserowych i wyrzutni plazm na dany etap. Przy wyrzutni plazm liczba 0+ oznacza, że na danym etapie planu jest możliwym, że nie posiada się jeszcze technologii potrzebnych do budowy WP. W przeciwnym wypadku można się pokusić o postawienie od 1 do 4 sztuk.

[size=12]Technologie:[/size]
Są to poziomy technologii "bojowych" (odpowiednio: bojowa, ochronna, opancerzenia), które są wysoko zalecane na dany etap przy odpowiedniej obronie. W przypadku, gdy są one niższe skuteczność wybudowanej obrony może być znacząco niższa i może się okazać, że aby skutecznie chronić surowce, satelity i transportery potrzebne jest jej podniesienie.

[size=12]UWAGI:[/size]
Kolumna uwagi podzielona jest na dwie części. Lewa informuje nas głównie o poziomie stoczni, fabryki robotów oraz silosie rakietowym (zawsze zapełnionym do końca przeciwrakietami) oraz w późniejszych etapach planu o liczbie potrzebnych DT do gromadzenia surowców na kolejne poziomy astrofizyki. Liczba ta jest liczbę sugerowaną przeze mnie i jest mniejsza od faktycznej wymaganej (podyktowanej kosztem astro).
Druga kolumna przedstawia poziom MSBN, który należy posiadać przed rozpoczęciem badania danych poziomów astrofizyki oraz w nawiasie poziom laboratoriów na wymaganej liczbie planet (MSBN + 1). Dodatkowo zawarte są informacje o sugerowanym poziomie nanitów przy każdym planie. Informacja na górze tabeli mówi nam o teoretycznym czasie rozpoczęcia astrofizyki na dany poziom.

[size=12]czas. bad. astro: +/-:[/size]
Przedstawia łączny czas badania dwóch poziomów astrofizyki potrzebnych do kolonizacji następnej planety i wstąpienia na wyższy poziom planu. Czas podany jest przy założeniu, że posiadamy poziom MSBN i laboratoriów z kolumny obok. W przypadku planów 5+1 i niżej jest to 10 poziom lab, dla planów najniższych 8lvl.
Plany 9+1 i wyżej zawierają przy sobie tajemniczą literkę (N) - jest to podany czas przy włączonym Technokracie, który przy planie 9+1 jest opcjonalny (choć wysoce zalecany), a przy planie 10+1 i 11+1 jest niezbędny.

[size=12]CZAS:[/size]
Jest to maksymalny teoretyczny czas potrzebny na pełne wykonanie danego planu, przy założeniu, że dysponujemy surowcami tylko z własnego wydobycia. Nie uwzględnia on żadnych dodatkowych źródeł dochodu, wobec czego istnieje możliwość wykonania danego etapu planu w krótszym czasie niż podany.


Przypomnijmy sobie...
Wiemy już po co istnieje ten cały poradnik, plan ekonomiczny, znamy jego główne założenia, znamy etapy poszczególnych planów, wiemy jak kolonizować, jak zaczynać grę od zera, wiemy skąd czerpać energię... Czyli już całkiem sporo.

I teraz przystępujemy do jego realizacji. Co się okazuje? Że popełniamy masę błędów, nie bardzo wiemy kiedy zacząć badać astrofizykę (po skończeniu kopalni w planie, przed?). Czasy się nam nie zazębiają... Robi się chaos. I nie dziwota - bo prawidłowe umiejscowienie wszystkiego w czasie jest trudną sztuką, która nikomu nie udała się za pierwszym razem.

Pewnym ułatwieniem są dwie ostatnie kolumny z tabelki. Odejmując przedostatnią kolumną od ostatniej widzimy kiedy najpóźniej powinniśmy zacząć badać astrofizykę. Jednocześnie w momencie kiedy zaczynamy ją badać najpewniej nie mamy poziomów kopalń z końca planu (i jest to naturalne). Podczas badania pierwszego poziomu astrofizyki zbieramy na kolejny. Włączamy następny poziom i dobudowujemy brakujące kopalnie. Kończy się astro wraz z zakończeniem wszystkich kopalni - stawiamy nową planetę.
Idealnie, prawda?

Tak to powinno wyglądać, jednakże większość osób będzie miała albo opóźnienia albo będzie wyprzedzać realizację zawartą w tabelce. I wtedy już nici z tabelki i czasu. Każdy przypadek jest indywidualny i to już dana osoba na podstawie danych zawartych w tym poradniku będzie musiała obliczyć sobie kiedy zacząć astrofizykę, na których poziomach kopalń. Nie ma tutaj jednej złotej zasady. Dokładniej zostanie to przedstawione w jednym z poniższych działów.

Powróćmy jednak jeszcze na moment do tabelki i tego jak stricte wygląda realizacja planu ekonomicznego:

[quote]PRZYKŁAD:
PLAN 7 + 1 to:

1. KOLONIZACJA i rozbudowa NOWEJ planety na poziomy 28/23/23 - SIÓDMEJ w kolejności - planeta ta przy rozbudowie powinna dostać absolutny priorytet (jednocześnie jej poziom f.nanitów/robotów powinien być już na samym starcie o jeden wyższy niż zakładany przez plan).
2. Podniesienie poziomów kopalń z 26/22/20 na 28/23/23 na SZEŚCIU PLANETACH.
3. W międzyczasie zazębią się nam poziomy z nowej planety i pozostałych sześciu.
4. Badanie MSBN na 2 lvl (laboratoria na 11lvl).
5. Rozpoczęcie badania astrofizyki na 12 i 13 lvl co zajmuje łącznie 19 dni! (to należy rozpocząć przed osiągnięciem punktów 2 i 3).
6. PLAN 7 + 1 kończy się w momencie gdy mamy SIEDEM planet rozwiniętych na 28/23/23 i ASTROFIZYKĘ umożliwiającą nam kolonizację ÓSMEJ planety.

! Plan 7 rozpoczynamy mając SZEŚĆ planet rozwiniętych na 26/22/20 i jedną PUSTĄ planetę !

Podkreślam:
Przedstawiony powyżej schemat nie jest liniowy - nie jest to przykład działania od punktu 1 do 6, bo jak wcześniej napisałem wszystkie te czynności powinno się prowadzić równolegle ze sobą - priorytet uzyskuje tylko i wyłącznie punkt 1 - jak najszybsza rozbudowa nowej planety zgodnie z założeniem, że czym niższy poziom kopalni - tym bardziej jest ona opłacalna.
[/quote]

Analogicznie wszystkie pozostałe plany.
Jeszcze raz: Idealna sytuacja występuję, gdy w przypadku planu 7+1 kończymy rozbudowę kopalń 28/23/23 na 7 planetach wraz zakończeniem astrofizyki na 13lvl.
Z tego wynika, że zbiórkę surowców na astrofizykę należy zacząć przed poziomami 28/23/23, a następnie podczas badania astrofizyki dalej podnosić kopalnie. Wiem, że to trudne do zrobienia, ale możliwe.

[size=18]Kolejność budowy kopalń w trakcie realizacji poszczególnych planów cząstkowych[/size]

Została nam jeszcze jedna sprawa:
Jak zapewne zauważyliście poziomy kopalń w poszczególnych planach nie przeskakują o 1 stopień. Zdarzają im się skoki nawet o 3 poziomy. Jak więc budować kopalnie w poszczególnych etapach planu, czy jest jakaś ściśle określona kolejność?

Odpowiadamy:
TAK - jest i należy jej się ściśle podporządkować - bo to również ma ogromny wpływ na wydajność i jak najszybszy rozwój punktowy/górniczy w grze.

Posłużę się tutaj stworzoną przeze mnie tabelką, która przedstawia czas zwrotu danej kopalni - jest ona pokolorowana i podzielona na sekcję, który przedstawiają kolejne etapy planu.
Budujemy zawsze tą kopalnie z danego planu, która zwróci się szybciej.

[quote]Przykład:
Kończymy plan 28/23/23 i zmuszeni jesteśmy do dalszej rozbudowy. Do poziomu 30/25/26 daleko; nie idziemy jednak na łatwiznę i nie rozbudowujemy najpierw metalu na 30lvl, następnie kryśki na 25lvl, a pod koniec deuter na 26 lvl - taka rozbudowa jest zupełnie nieopłacalna pod względem ekonomicznym i skutkuje tylko i wyłącznie utratą punktów.

Poniżej podaje prawidłową metodę:
Szukamy kopalni, która zwróci się najszybciej - w tym przypadku to ekstraktor deuteru (135 dni, 24lvl), następnie po nim budujemy kopalnie metalu (174 dni, 29lvl), znów ekstraktor deuteru (179 dni, 25lvl), kopalnie kryśki (190 dni, 24lvl) i zamykamy to kopalnią metalu (231 dni, 30lvl), ekstraktorem deuteru (237 dni, 26lvl( i kopalnią kryśki (268 dni, 25lvl).
Schematycznie: 24lvlED -> 29lvlKM -> 25lvlED ->24lvlKK -> 30lvlKM -> 26lvlED -> 25lvlKK
Łącznie 7 poziomów różnych kopalń do wybudowania.[/quote]

[center]http://zapodaj.net/20283e547425f.png.html[/center]





Zróbmy checklistę pytań, które zadałem na początku:

1. Kiedy należy przerwać rozbudowę nowej planety i wziąć się za badanie astrofizyki?
Odpowiedziane!
2. Jaką obronę należy posiadać przy poszczególnych poziomach kopalń?
Odpowiedziane!
3. W jakiej kolejności budować kopalnie?
Odpowiedziane!
4. Co z pozostałymi badaniami? Przecież nie tylko Astrofizyką człowiek żyje...
Odpowiedziane!
5. Analogicznie? Co z pozostałymi budynkami... Nie samymi kopalniami człowiek żyje...
Odpowiedziane!
6. Ile to wszystko zajmuje czasu?
Odpowiedziane!


[size=18]Techniki przerzutu surowców[/size]

Żeby realizacja planu ekonomicznego przebiegała sprawnie i bez przeszkód należy opanować z pozoru dość łatwą sztukę efektywnego przerzutu surowców, która po bliższym zapoznaniu może stać się prawdziwym utrapieniem.

Plan w swoich podstawowych założeniach przyjmuje, że właściciel, osoba realizująca plan codziennie jest na koncie i dokonuje operacji zwożenia surowców z kolonii. Nie powinna zdarzyć się sytuacja, że na danej planecie (jakiejkolwiek) znajduje się wydobycie większe niż z 24h - wtedy podana przeze mnie obrona może okazać się niewystarczająco (choć ma spory margines błędu).

Są dwie podstawowe metody zwożenia surowców celem ich wykorzystania na dalszą budowę kopalni:

Pierwsza metoda - trudna logistycznie, ale mniej czasochłonny polega na bezpośredniej wysyłce z kolonii surowców na planetę, na której zamierzamy stawiać budynek - często wysyłka następuje z wszystkich planet równocześnie. Powstaje jednak tutaj problem nadwyżek surowców (szczególnie deuteru). Drugim problem powstaje gdy kopalnia, którą zamierzamy wybudować wymaga zbiórki surowców przez dłuższy okres niż 24h. Metoda ta prowadzi do wielu sytuacji patowych, dlatego uznaję ją jedynie za możliwą do wykorzystania do planu 4+1 włącznie.

Druga metoda
- polega na zwożeniu surowców z wszystkich planet na planetę bazę (najlepiej na moona bazę), a następnie po odliczeniu dokładnej ilości potrzebnych surowców, na kolonię, na której budujemy kolejny poziom kopalni. Ważną rzeczą jest, aby moment dotarcia wszystkich transporterów z kolonii zbiegał się w czasie z powrotem głównego FS'a. Odliczamy kilka minut na wysyłkę towaru i podnosimy od razu flotę w formie zabezpieczenia jeżeli nie zamierzamy jej dalej używać.
Rozwiązanie takie likwiduje wady pierwszego sposobu jak nadwyżki surowców, czy też ilość przewożonego materiału, który jest zależny tylko od pojemności naszych transporterów. Wadą jest niewątpliwie dłuższy czas, bo surowce należy transportować dwukrotnie. Dodatkowo w przypadku budowy wysokich poziomów kopalń musimy być obecni przy powrocie floty transportującej (chyba, że wysyłamy surowce na stacjonuj - co polecam przy sporej ilości DT). W późniejszym etapie gry jedyna słuszna metoda.

Pewnym ułatwieniem może być gra na system 48h - co ja praktykuję od ponad połowy roku. Surowce zwozimy wtedy co 2 dni, zgodnie z powrotem FS'a. Obrona niestety musi być jednak znacząco podniesiona w porównaniu do tej z tabeli, co wiąże się zarówno z większą ilością wydobytych surowców jak i większą liczbą transporterów pozostawionych na planecie celem zbiórki.

Należy pamiętać, żeby na każdej planecie zawsze trzymać minimum taką ilość DT, która pozwoli nam zabrać wydobycie z 24h - podana obrona z planu przewiduje to dodatkowe obciążenie. Niejednokrotnie zdarzało mi się oglądać RW, w którym obrońca nie miał jak wydać surowców i zwyczajnie wpadały one w ręce agresorów (szczególnie deuter ciężko jest wydać, jeżeli nie mamy większej ilości kryształu).

Stopień komplikacji zbiórki surowców z kolonii zwiększa się wraz z odległością kolonii od siebie. Najłatwiej będą mieć osoby, które wszystkie planety lokalizują w sąsiedztwie (rozwiązanie to pozbawia jednak taką osobę lotniczego stylu gry), najgorzej osoby, które zdecydowały się na obstawienie kilku galaktyk - dlatego zawsze należy pamiętać, aby planeta baza leżała "w środku" naszego Imperium.


[size=18]Małe podsumowanie - czyli kilka faktów w pigułce[/size]

1. Poradnik ten traktuje o planie ekonomicznym i sposobach jego wykonywania, które mają na celu służyć jak najszybszej rozbudowie potencjału ekonomii - opiera się, i odpowiada głównie na pytanie kiedy należy badać Astrofizykę celem uzyskania kolejnej planety surowcowej.
2. Poradnik zakłada, że energia potrzebna do zasilania kopalń jest uzyskiwania z satelit słonecznych oraz (opcjonalnie) elektrowni słonecznych do MAX 20lvl.
3. Poradnik mówi dokładnie w jakim czasie, i które kopalnie budować przy obecnym etapie rozwoju ekonomicznego - czy to poprzez etapy planu, czy dokładną tabelę z opłacalnością danej kopalni.
4. Poradnik opisuje dokładnie poziom technologii bojowych, które należy mieć wybadane (opcjonalnie) na dany etap planu.
5. Poradnik opisuje dokładnie poziom obrony, który należy mieć wybudowany na dany etap planu (zawsze obowiązkowo).
6. Poradnik traktuje o sposobach na gromadzenie i rozsyłanie surowców na/z kolonii.

I kilka złotych zasad:

1. Trzymamy się rozbudowy kolejnej planet wg poradnika. Nie badamy od razu 17 lvl astrofizyki.
2. Uwzględniamy i planujemy rozbudowę tak, aby nie mieć przestojów w budowaniu nowych poziomów kopalń/badania astrofizyki.
3. Nową planetą rozbudowujemy równomiernie: nie budujemy najpierw metalu na 20 lvl zostawiając kryształ i deuter na 0 (budujemy zgodnie z tabelą zwrotu!)
4. Kolonizując całkowicie nową planetę zawsze staramy się postawić na niej jak najszybciej 10lvl robotów (w planach 5+1, 6+1). W przypadku planów, gdzie występują nanity budujemy je już na samym początku na pustej planecie (poziom adekwatny do planu).


[size=20]FAQ[/size]

[size=12]Czy mogę przyspieszyć badanie astrofizyki rozbudowując dodatkowo laboratoria i badając MSBN ponad plan?[/size]

Odpowiedź:
Nie! - poziomy laboratoriów i MSBN są tak dobrane, aby zapewnić optymalny czas badania danego poziomu astrofizyki. Podniesienie poziomów laboratoriów spowoduje niedobór surowców, a przez to możliwe opóźnienie w planie, a z kolei podniesienie MSBN będzie skutkować zawsze pewnym opóźnieniem w planie, jako, że uzyskany dodatkowy czas będzie współmierny do czasu poświęconego na badanie.



[size=12]Skończyła mi się badać astrofizyka, skolonizowałem kolejną planetę, ale nie mam wymaganych poziomów kopalń z realizowanego planu, co teraz?[/size]

Odpowiedź:
Plan ekonomiczny zakłada rozbudowę nowych kopalni jak najmniejszym kosztem - w chwili gdy błąd został już popełniony należy z niego skorzystać i jak najszybciej zacząć inwestować w nową planetę (rozbudowując najpierw fabrykę robotów/nanity do odpowiednich poziomów). Dopiero gdy okaże się, że nowa planeta nie jest w stanie przyjąć więcej surowców (budowa trwa 24/h) to wyrównujemy pozostałe kopalnie.



[size=12]Jestem na etapie 8+1. Posiadam kopalnie na poziomie 29/24/24 i nie wiem który poziom kopalni budować jako następny[/size]

Odpowiedź:
Przeczytaj jeden z działów tego poradnika oznaczony tytułem: "Kolejność budowy kopalń w trakcie realizacji poszczególnych planów cząstkowych"



[size=12]Czy jeżeli nie jest mi potrzebna duża ilość deuteru to mogę zaniżyć poziom ekstraktorów deuteru?[/size]

Odpowiedź:
Nie! - plan został tak skonstruowany, że konieczna jest budowa każdej z "kopalni" i jest to najszybszy sposób na zwiększenie ilości punktów. Ewentualne nadwyżki, jeżeli nie sa potrzebne zawsze idą na handel - za mix, lub metal/kryształ w zależności od potrzeb. Handel jest istotną rzeczą - plan ekonomiczny wymusza ciągły obrót surowca. Warunek ten jest zawsze obowiązkowy, niezależnie od przypadku.



[size=12]Mam poziomy kopalń 30/25/26 i nie mam astrofizyki nawet na 14lvl, co teraz?[/size]

Odpowiedź:
Teraz generalnie masz problem - i prawdopodobnie złapiesz bardzo duże opóźnienie w planie, co przełoży się na znacznie mniejszy przyrost punktowy w najbliższym czasie. Jedyne co możesz zrobić to ewentualnie (wbrew wszystkiemu) zwiększyć poziom laboratoriów o 1, wykupić naukowca za antymaterię (nie żartuję - pomyliłeś się to płac) i zacząć jak najszybciej badać wymagane poziomy astrofizyki.



[size=12]Nie mam pojęcia w którym momencie mam zacząć badać astrofizykę, żeby było dobrze, jakieś pomysły?[/size]

Odpowiedź:
Tak! - przeczytaj cały ten poradnik dokładnie ze dwa razy, a następnie popraw to jeszcze raz. Dopiero gdy nadal nie przyjdzie Ci nic do głowy weź kartkę papieru, ołówek i ... licz. Znasz swoje poziomy kopalń, wydobycie, ilość surowca uzyskiwanego innymi metodami, znasz koszty astrofizyki, wiesz ile będzie się badać, wiesz ile będzie się budować dany budynek... Wszystko idzie obliczyć - jest to trudne, nie ukrywam się, ale da się. Niestety jest to sprawa indywidualna i nie da się znaleźć jednego niezawodnego wzoru, który sprawdzi się wszystkim. Znasz założenia idealne - postaraj się w nie trafić. Pamiętaj - czym bliżej trafisz, tym większe zyski odniesiesz.



[size=12]Dlaczego realizacja planu ekonomicznego jest obowiązkowa dla Szkółki i części Akademii?[/size]

Odpowiedź:
Ponieważ jest najszybszą drogą, aby zapewnić stały, wysoki przyrost punktowy młodym Adeptom - na czym korzysta sojusz jak i sam odbiorca planu. Dodatkowo bezbłędnie i w czasie wykonany plan gwarantuje bardzo szybki wzrost TOP oraz z czasem powoduje, że spędzając minimalną ilość czasu przy komputerze mamy bardzo duże przyrosty punktowe. Dodatkowo zabezpieczamy się też w ten sposób przed utratą możliwości rozwojowych konta po ewentualnym złomie - z dobrym zapleczem ekonomicznym można się podnieść po każdej porażce.



[size=12]Czy mogę najpierw na jednej planecie rozwinąć kopalnie do poziomu wymaganego przez dany etap planu, a następnie zabrać się do kolejnej?[/size]

Odpowiedź:
Nie! Było to już powtarzane wielokrotnie. Kopalnie rozbudowujemy na wszystkich planetach równocześnie. Z całego swojego imperium jako pierwszą zawsze wybieramy kopalnie, która pierwsza się zwróci zgodnie z tabelą opłacalności. Nie można rozwinąć jednej planety do 28/23/23 (w planie 7+1) przy a pozostałe planety trzymać na 26/22/20. Takie zachowanie będzie interpretowane jako brak realizacji planu ekonomicznego.



[size=12]Uważam, że obrona podana przez plan jest na wyrost - nie jest mi taka potrzebna, nie chce się bunkrować. Co teraz?[/size]

Odpowiedź:
Od ver. 2.0+ obrona jest obowiązkowa i nie przewidziano dla niej żadnych wyjątków. Została ona sporządzona z myślą o poziomach kopalń, liczbie satelit słonecznych i zapewnia względny spokój na dany plan. W dodatku jej zastosowanie jest uniwersalne i sprawdza się zarówno przeciwko ciężkiemu sprzętowi jak i ataku flotylli lekkich myśliwców. Dopuszczalne jest stopniowe podnoszenie obrony na danym etapie planu, tak, aby wartość końcową osiągnęła wraz z przedstawionymi na danym etapie planu poziomami kopalń.



[size=12]Dokonałem własnych obliczeń, zgodnie z nimi budowa elektrowni słonecznych do 35 lvl jest bardziej opłacalna, jak to się ma do 20lvl wg planu?[/size]

Odpowiedź:
Sugeruję ponowne obliczenia, tudzież pozostawienie obliczeń osobom, które potrafią dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić. Plan zakłada maksymalny poziom elektrowni słonecznej na 20lvl (co oznacza, że wcale nie trzeba jej tak wysoko rozbudowywać), albowiem satelity słoneczne stają się bardziej opłacalne od 10-14lvl elektrowni (w zależności od temperatury planety). Każde przekroczenie poziomu elektrowni słonecznej powyżej 20lvl jest wykroczeniem poza plan i będzie karane. Wybudowanych raz elektrowni nie należy burzyć (szkoda została już wyrządzona), chyba, ze jest to absolutnie koniecznie celem zyskania dodatkowych, niezbędnych pól na planecie.



[size=12]Które planety kolonizować, żeby były odpowiednie do realizacji planu ekonomicznego?[/size]

Odpowiedź:
Na to pytanie znajdziecie odpowiedź w poradniku kolonizacji mojego autorstwa dostępnego tutaj: Poradnik Kolonizacji



[size=12]W planach powyżej 7+1 uwzględniane są pierwsze poziomy fabryki nanitów na wszystkich planetach, w którym dokładnie momencie podczas etapu planu je budować?[/size]

Odpowiedź:
To zależy od Twoich własnych predyspozycji. Mogą być wybudowane na samym początku planu jak i na jego końcu - ważnym jest, aby nie doprowadzić do sytuacji, w której na każdej planecie aktualnie coś się buduje. Najlepiej samemu znaleźć złoty środek, aczkolwiek należy mieć na uwadze, że stawianie ich zaraz na początku danego etapu planu może zbytnio odciążyć Twój budżet - dlatego osobiście polecam budowę ich w drugiej połowie planu. Nie ma niczego złego, jeżeli dana kopalnia buduje się 5-6 dni - przy pewnych poziomach jest to normalne i należy do tego przywyknąć.





Dotrwaliście do końca! Gratulacje!
To teraz kilka słów "ku pocieszeniu"
Obecny plan jest znacznie bardziej dokładniejszy i odpowiada na wiele więcej pytań niż poprzednia wersja - toteż oczekuję, że zgodnie z nim przyrosty i zapał Szkółkowiczów i Akademików będzie proporcjonalnie większy, a co za tym idzie poziom tolerancji headów sVen - odpowiednio mniejszy.

Plan zostaje jako jedyny obowiązujący tylko i wyłącznie w tej formie - jako pełny tekst poradnika - bez żadnych skróconych wersji umieszczanych w poszczególnych podforach.

Wszelkie propozycje mile widziane, aczkolwiek jeżeli macie jakiekolwiek zastrzeżenia co do części stricte merytorycznej to nie macie już tutaj pola do popisu - kilka dni temu rozesłałem wiadomości, w których pytałem o zmiany jakie ewentualnie chcielibyście ujrzeć w poradniku - wtedy mieliście swoją szansę. Odpowiedzi żadnych nie dostałem.





  PRZEJDŹ NA FORUM